Dumám nahlas: Odkazy Husa, Komenského a jak to ladí s tím, když „my učitelé vykládáme látku“?
V létě jsem navštívil dům Jana Husa v Kostnici, kde jsem se seznámil s jeho kritickým pohledem na církevní dogmata a obhajobou svobody člověka při hledání pravdy. Jako rektor Karlovy univerzity prosazoval vzdělávací reformy a stal se klíčovou postavou Kostnického koncilu, kde byl obviněn z hereze a upálen. Jeho ideály o svobodě myšlení a hledání pravdy inspirovaly i Jana Amose Komenského, jednoho z nejvýznamnějších reformátorů vzdělávání, jehož hlavními ideály byly vzdělání pro všechny, individuální svoboda a tolerance.
Přenesme se do současnosti, kdy stále převládá tradiční model vzdělávání, kde učitel předává znalosti a je považován za „nositele pravdy“. Jak tento přístup odpovídá hodnotám Husovy a Komenského filozofie, tedy aktivnímu hledání pravdy a svobodnému myšlení? Současný vzdělávací systém stále udržuje sociální stratifikaci, kde děti z rodin s vyšším vzděláním mají větší šanci na úspěch. Reforma vzdělávání inspirovaná myšlenkami těchto velikánů by mohla pomoci překonat tyto překážky a umožnit každému dítěti najít svou vlastní cestu k pravdě a dosažení svého potenciálu.
Sledujte nás na sociálních sítích
Buďte v obraze a sledujte
nás na Facebooku
Přednášky ke shlédnutí
na Slideslive